Vincent
van Baar

Education

Design & Students

Wunderkammer

Works & Treasures

Design Culture

Hosting/ consulting

Collection

Industry & Trade

Aanbevolen

Publications Alumni

Automobilia

Car= cult/ see gems

Nationale Parken

>Visual Identity

Samen met collega Dennis Koot is een set van 39 pictogrammen voor toeristische doeleinden ontwikkeld in drie kleurvarianten. Door deze set te verspreiden onder de 20 nationale parken, profileert het Samenwerkingsverband Nationale Parken zich als faciliterende partij voor natuur en recreatie.

Vanaf 1999* werkt Van Baar als vaste huisstijlontwerper voor het Samenwerkingsverband Nationale Parken. De twintig nationale parken van Nederland zijn herkenbaar aan een gezamenlijk ontwikkelde huisstijl. Een intranetsite biedt een catalogus aan middelen zodat de huisstijl decentraal kan worden doorgevoerd. Naast templates bevat de site downloads van handboeken en normbladen. Voor de bebording van de parken is tevens een ringband uitgegeven met daarin een ‘handleiding bebording’ en normbladen die de exacte uitvoering van middelen beschrijven.

Nederland heeft twintig Nationale Parken. Samen vertellen zij het verhaal van de Nederlandse natuur. Een Nationaal Park kent een karakteristiek landschap met bijzondere dieren en planten. Grondeigenaren, beheerders en andere betrokkenen zorgen dat die natuur karakteristiek en bijzonder blijft.
Voor de NP-huisstijl werd nadrukkelijk gekozen voor het uitgangspunt dat de parken in de eerste plaats als een systeem zijn ingesteld teneinde de ecologische hoofdstructuur te herstellen dan wel te versterken. De NP-vormentaal, bestaande uit kaders en arceringen, is geïnspireerd op kartografie. Het gaat immers om uitgestrekte aaneengesloten natuur en om grootschalige geografische verbanden.

*) tot 2008 tijdens dienstverband bij Studio Dumbar